×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

4 saker du måste veta om moms

moms_1200x630

Moms. Ingående, utgående, 12 procent eller 25 procent? Ordet moms brukar ofta framkalla lite lätt spänningshuvudvärk – samtidigt som det är en viktig del att ha koll på för dig som företagare. I det här inlägget går vi igenom fyra saker du måste veta om moms, som förhoppningsvis både lättar på huvudvärken och underlättar vid deklarationen.

1. Vad är moms?

Moms, eller mervärdesskatt som det också heter, är en statlig skatt som du som företagare, i de flesta fall, är skyldig att redovisa. Momsen är för det mesta inkluderat i det pris vi betalar för varor och tjänster och därmed ingenting privatpersoner behöver reflektera kring. För dig som företagare däremot krävs det lite mer – momsen ska deklareras och betalas i tid.

Det är viktigt att skilja på ingående och utgående moms. Allt du köper in till ditt företag går under ingående moms, och det är den momsen du har rätt att få tillbaka. Den utgående momsen gäller de varor eller tjänster du säljer från ditt företag och det är den momsen du ska redovisa till Skatteverket. Vad som sedan avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar är helt enkelt mellanskillnaden på det du köpt och det du sålt!

Guide: Från kvitto till bokslut  Så får du koll på företagets ekonomi under hela året Hämta guide

2. 25, 12 eller 6 procent?

Beroende på vad du säljer för någonting ska du lägga på olika mycket moms på priset – antingen 25, 12 eller 6 procent. Det är viktigt att du anger rätt momssats på din faktura och som avser den typ av verksamhet du bedriver. Den generella momssatsen är 25 procent, men gäller det exempelvis restauranger, livsmedel och hotell är momssatsen 12 procent – och när det kommer till bland annat kultur- och idrottsevenemang eller resor är det 6 procent som gäller. Det finns också vissa verksamheter som inte har någon moms alls, som exempelvis sjukvårdstjänster och viss typ av utbildning.

3. Hur ofta måste jag redovisa?

Beroende på hur hög omsättning ditt företag har kan du själv välja hur ofta du vill redovisa momsen – antingen per månad, kvartal eller år. Har du ett litet företag med en lägre omsättning än 1 miljon kronor per år kan du välja att antingen redovisa momsen en gång per år, en gång per kvartal eller en gång per månad. Större företag, med en omsättning på över 40 miljoner kronor, har däremot inte denna valmöjlighet och måste redovisa momsen så ofta som en gång per månad.

4. Hur rapporterar jag in momsen?

Momsen ska redovisas till Skatteverket genom en momsdeklaration som enklast fylls i digitalt. Den här momsdeklarationen måste lämnas in även om du inte har något att redovisa – annars riskerar du en föreningsavgift. Därför är det smart att i ett tidigt stadie börja planera för hur du ska hantera momsen för ditt företag.