×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

5 saker om avtal du som småföretagare bör ha koll på

cytonn-photography-604680-unsplash-1

Har du full koll på hur det funkar med avtalen du har i ditt företag? Här går vi igenom 5 affärsjuridiska detaljer som är viktiga att känna till när det kommer till relationen med dina partners – så du vet vad du kan förvänta dig när det är dags att teckna avtal.

1. Avtal ska berätta vad ni kommit överens om

Grundbulten när det gäller avtal är att förmedla det du och den andra parten har kommit överens om – oavsett om det är en kund, en leverantör eller en samarbetspartner du har att göra med. En av affärsjuridikens kärnfrågor handlar om att tolka avtal. Speglar formuleringarna i avtalet det ni har kommit överens om? Eller kan någonting missförstås eller tolkas på flera olika sätt? Formuleringar i sig är oerhört viktigt – det får inte finnas några oklarheter.

2. Tvingande lagstiftning kan ogiltigförklara avtal

Även om ett avtal säger en sak, behöver inte det betyda att det faktiskt gäller. Finns tvingande lagstiftning som går före det som avtalet uttrycker – vilket gör att vissa delar kan bli helt ogiltiga. Ur motsatt perspektiv är det viktigt att se till att du har reglerat allt som krävs i avtalet. Kom ihåg: du är aldrig i ett rättsligt vakuum! Om du inte skriver ut vad som ska gälla finns alltid regler som träder in och påverkar relationen på andra sätt. Fundera på om detta är bra för dig – eller var på den säkra sidan och precisera sådant som är till din fördel.

Guide: Så säkrar du företagets framtid från eventuella risker  - Få koll på hur interna och externa faktorer kan påverka dig Hämta guide

3. Avtal fördelar risker vid oförutsedda händelser

Även om avtal först och främst ska klargöra relationen mellan flera parter så handlar det i grunden om fördelning av risker om det oförutsedda inträffar. Vem ska stå för vilken risk? Det kan vara bra att ha ett skydd som täcker risken i avtalet, till exempel en försäkring. En viktig aspekt när du själv skriver avtal som innefattar en stor betalning från motparten är att du har någon form av säkerhet kring detta – borgen, exempelvis. Särskilt i lågkonjunktur är det värdefullt med denna trygghet.

4. Muntliga avtal kan resultera i stora diskussioner

Som småföretagare har du troligen fler muntliga avtal än skriftliga – när det gäller allt från anställningsavtal till hyresavtal. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men sannolikheten är större att hamna i diskussion om själva innehållet i ett muntligt avtal, eftersom minnesbilderna hos parterna sällan är identiska och att alla delar inte har diskuterats. Detta kan exempelvis resultera i att motparten tvingar till sig förändrade villkor som vållar problem för dig. Ett annat exempel vid avsaknad av skriftligt avtal är att du heller inte exempelvis kan klaga på felaktiga produkter från leverantören, om du blir krävd på skadestånd av en kund. Då står du där med hela risken! Scenarion som dessa är inte alls ovanliga – så när det gäller viktiga affärsrelationer och kritiska avtal med kunder eller leverantörer är det därför viktigt att undvika muntliga avtal.

5. Färdiga avtal kan vara svåra att tyda

En annan viktig sak att vara uppmärksam på är när motparten kommer med ett helt färdigt avtal till dig – redo att skrivas på. Det kanske inte ser så konstigt ut, men som lekman kan det vara svårt att fullt ut inse vidden och betydelsen av allt som står i avtalet, inte minst i det finstilta. Är du inte van vid att läsa avtal kan någonting som ser ut som en garanti i själva verket vara en långtgående friskrivning vid felaktigheter. Om du är osäker på innebörden av ett färdigt avtal, be om att få ta fram ett nytt tillsammans med din motpart – eller kontakta en affärsjurist som kan hjälpa dig att tolka avtalet rätt. Hos oss på LRF Konsult finns flera rådgivare till hands för att hjälpa dig som företagare i alla dina utmaningar, stora som små!