×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

De 5 vanligaste misstagen du som nyföretagare gör med företagets ekonomi

blogg_radgivare_basta_van_1200x630

Kvitton i plastfickor och felaktigt VAT-nummer i fakturan. Att vara nyföretagare innebär ett stort ekonomiskt ansvar – och något som ibland kan bli fel. Men nej, du hamnar inte i fängelse om det blir fel i deklarationen eller i bokföringen. Här går vi igenom de vanligaste misstagen som rör företagets ekonomi – och hur du löser dem!

1. Du blandar ihop deklarationerna

Ett vanligt misstag hos många nyföretagare är att inte ha kontroll över de olika deklarationerna – för faktum är att det är mer än en du behöver hålla koll på. För att göra det så smidigt som möjligt för dig som nyföretagare har vi på LRF Konsult skapat olika typer av nedladdningsbara skattekalendrar du kan använda dig av. Dessa elektroniska kalendrar beskriver vilka skattedatum du måste hålla reda på för att veta när du ska skicka in din momsdeklaration, din arbetsgivardeklaration och inkomstdeklarationen – till exempel.

2. Du har fel momssats

Ett vanligt fel är att missa att lägga till momsen på dina fakturor. Ett annat är att du helt enkelt råkar skriva ut fel momssats – 25% när det egentligen ska vara 12%, till exempel.  Se till att du har koll på vilken momsplikt din verksamhet innefattas av och att du därmed tydligt skriver ut det på fakturorna. Kom också ihåg att summan ska framgå både exklusive och inklusive moms.

Lästips! 4 saker du behöver veta om moms

3. Du har ingen koll på dina utlägg

Hur grundläggande det än kan låta är det vanligt att slarva med utlägg och kvitton – trots att det faktiskt är detta som styrker ditt företags avdragsrätt för ingående moms. Släng därför plastfickan du förvarar företagets kvitton i och se till att investera i ett bra bokföringsprogram, organiserade pärmar eller någon av alla kvitto-appar som nu finns på marknaden. En strukturerad hantering av dessa utlägg kommer underlätta enormt när deklarationen väl ska skickas in.

Guide: Från kvitto till bokslut  Så får du koll på företagets ekonomi under hela året Hämta guide

4. Du har felaktiga uppgifter på fakturorna

Ett fel på fakturan kan, hur litet misstaget än må vara, få kostsamma följder. Enligt både bokföringslagen och mervärdesskattelagen finns det regler för vad fakturan ska innehålla. Det är lätt att glömma något av alla specifikationer som ska finnas med, så som datum, kund, vad fakturan avser, VAT-nummer, belopp och momssats. I början kan det vara ett bra tips att följa en godkänd fakturamall, för att säkerställa att du utformar din faktura på ett korrekt sätt.

5. Det finns ingen struktur

Att hålla i företagets alla ekonomiska trådar är inte helt enkelt, särskilt inte om du gör det själv. För dig som nyföretagare är det mycket att ha koll på och ofta ligger prioriteten på att hitta nya affärer och leverera beställningar till kunder, snarare än att bokföra. Se till att skaffa tydliga rutiner och våga ta hjälp om du inte förstår eller har tid – det brukar löna sig i slutändan!