×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Kris eller lågkonjunktur? Förbered företaget redan nu!

jeremy-beadle-129624-unsplash

Det kan vara svårt att veta vilka risker som väntar runt hörnet för dig som är småföretagare. Hur kommer marknaden se ut i framtiden, vilka kommer mina viktigaste kunder vara, och hur ska jag garantera att jag har alla resurser som krävs för att vara konkurrenskraftig? I det här inlägget får du veta hur du förbereder dig inför riskerna med en lågkonjunktur.

En lågkonjunktur kan komma snabbt – och det är många som påverkas. Du kanske inte kommer att ha kvar samma leverantörer om ett år, och vad skulle hända om du förlorade din allra viktigaste kund? Om du kan se framför dig att du kommer att sälja mindre det kommande året finns stora skäl att se över dina kostnader redan nu. Att kunna luta sig tillbaka på en ekonomiskt trygg plattform är något av det viktigaste för företagare under en lågkonjunktur eller kris.

Se över dina kostnader ur alla aspekter

Det främsta tipset för att på bästa sätt förbereda sig är att se över de fasta kostnaderna i företaget. Ofta är det först vid en annalkande lågkonjunktur eller kris som man kanske upptäcker att man dragit på sig ökade kostnader över tid – utgifter som kanske inte är helt nödvändiga för att verksamheten ska nå sina mål. Gör en “need to have/nice to have”-lista – och skriv upp alla kostnader du har i företaget utifrån vad du verkligen behöver, och vilka saker som kanske inte är riktigt lika viktiga för att din verksamhet ska fungera.

Identifiera därefter de huvudsakliga kostnader som du skulle kunna dra ner på vid behov. Kanske du inte behöver ha just den där bilen, och kanske kan du få till bättre leverantörsavtal för att skära ner på kostnaderna för exempelvis produkttillverkning. Och var inte rädd för att lägga krut på det som kanske känns lite svårt! Sitter du exempelvis i dyra lokaler där avtalet snart löper ut kan det i många fall vara värdefullt att försöka förhandla om eller flytta.

Medarbetare och personalkostnader

Personalen är ofta en av de större kostnaderna i företag. Om du har flera anställda är även detta värdefullt att se över inför en mer ostadig framtid. Du kanske bör sätta en pågående rekrytering på paus tills vidare – och till och med även se över om du har råd att behålla alla dina nuvarande medarbetare.

Guide: Så säkrar du företagets framtid från eventuella risker  - Få koll på hur interna och externa faktorer kan påverka dig Hämta guide

Smartare marknadsföring och försäljning

För många småföretagare kan det också vara bra att se över sina marknadsförings- och försäljningssätt. Hur mycket vinner du på att ställa ut på de där mässorna egentligen? Finns det andra sätt att nå ut med ditt budskap eller nå nya kunder än den där återkommande annonsen du har i lokaltidningen? Det kanske är dags att lägga lite tid på att utforska LinkedIn, Facebook eller Google Ads istället? Med marknadsföring i digitala kanaler blir det dessutom lättare att mäta effekten av din insats, så att du enklare kan avgöra var och hur du får bäst resultat. Satsa på smartare marknadsföring snarare än att dra ner den helt – för du kommer alltid att behöva nya kunder, inte minst i tuffare tider!

Utvärdera företaget i grunden och gör en riskanalys

Var noggrann med att hela tiden utvärdera företaget, ha koll på dina mål och de strategier som krävs för att nå dit. Hur behöver du jobba? Vilka resurser krävs – både interna och externa? Vilka kunder behöver du värna lite extra om, och vilka investeringar kan du göra nu som kommer att hjälpa dig framöver? Våga omförhandla avtal med jämna mellanrum, och håll koll på vad som är på gång hos konkurrenterna. En smart omvärldsbevakning och större inblick i branschen ger dig nya perspektiv och möjligheter att förbättra ditt erbjudande där det krävs.

För att kunna utveckla företaget i rätt riktning är det även viktigt att få en överblick över vilka risker som finns, och hur allvarliga de är – för att du ska kunna skapa en plan om något händer. I guiden Så säkrar du företagets framtid från eventuella risker berättar vi mer om hur du skapar en bra riskanalys för ditt företag – och vilka typer av risker som du bör känna till, oavsett vilken bransch du är verksam inom.