×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Så skyddar du dig mot bluffakturor

Som företagare kan du råka ut för olika typer av bluffakturor, det vill säga fakturor eller orderbekräftelser på något du inte har beställt eller har uppfattat som en beställning.

Viktigt att veta är att du som företagare har ett större ansvar än privatpersoner att kontrollera vilka avtal du ingår. Får du en bluffaktura ska du inte betala den. Som företagare har du nämligen ingen ångerrätt. Du har ett större ansvar att förstå vilka avtalsvillkor som du accepterar i jämförelse med en privatperson.

Så undviker du en bluffaktura

Det kan få stora konsekvenser om du som företagare betalar en faktura och därmed ingår ett avtal. Tänk på detta för att undvika att bli lurad:

  1. Ingå inte avtal utan att kolla upp motparten/avsändaren
  2. Stressa inte upp dig över korta svars- och betaldatum
  3. Läs det finstilta i avtalet
  4. Kolla upp och jämför produkterna/tjänsterna
  5. Det är större risk att du blir lurad än att du missar ett bra erbjudande

Guide: Företaget och familjen  - Så säkrar du upp inför framtiden Hämta guide

Så här gör du för att bestrida fakturan

Om fakturan inte stämmer överens med vad som påstås ha avtalats ska fakturan bestridas ska ske så snart som möjligt. Hänvisa till att avtal inte ingåtts, att avtalet avviker från överenskommelsen, eller att du som kund blivit vilseledd att ingå avtal. Det kan också finnas andra grunder för bestridande. Så här gör du;

  1. Ange alltid kundnummer/fakturanummer
  2. Bestrid fakturan genom att skicka e-post, fax eller ett rekommenderat brev som visar datum och tid
  3. Ditt meddelande ska innehålla uppgift om vilken faktura saken gäller, att du bestrider fakturan och orsaken till ditt bestridande t ex ”bestrider betalningsansvar – ej beställt”
  4. Undvik att signera med din namnteckning, texta bara ditt eller företagets namn
  5. Bifoga en kopia av den felaktiga fakturan

Vid hot — ta hjälp av våra jurister

Om blufföretaget håller fast vid sitt krav och hotar med inkasso, kronofogden och domstol kontakta då våra jurister för att få rådgivning. Vi hjälper dig i kontakten med blufföretaget och skulle det gå så långt, företräder dig i domstolen.

Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med