blank-branding-identity-business-6372-1-1

Starta företag

Starta företag ihop? Tänk på det här!

Skriven av LRF Konsult |

Att starta företag tillsammans med någon annan är ofta en fantastisk fördel när du vill få snabba resultat och göra en gemensam idé till verklighet. Men för att företaget ska vara skyddat både nu och i framtiden finns det flera saker du bör ha i åtanke redan från början, framför allt juridiskt.

1. Skriv ett kompanjonavtal – ett värdefullt skydd från start

När du startar ett företag tillsammans med någon annan är det först och främst viktigt att skriva ett kompanjonavtal eller aktieägaravtal. Avtalet ska tala om hur ni ska äga och driva er verksamhet, och kan också reglera processen kring upphörande av samarbetet, sjukfall, dödsfall eller oenighet. Det kan kännas konstigt att skriva avtal som planerar för problem – inte minst om det är en vän du ska driva företag med. Men faktum är att ett skriftligt kompanjonavtal är värdefullt för er båda två. Det tvingar nämligen båda parter att på ett helt annat sätt fundera över frågor som ni kanske inte hade tänkt på annars, och berör ert samarbete ur alla möjliga aspekter. Utan avtal så träder rådande lagstiftning in – men även detta går att avtala bort till förmån för de villkor ni vill ha. Ett bra sätt att komma överens om detaljer, helt enkelt, och något att alltid kunna falla tillbaka på!

2. Gå igenom ditt äktenskapsförord och testamente

Att starta ett företag tillsammans med någon annan betyder också att familjerättsliga aspekter kan få en signifikant påverkan för ert företag. Om en part i bolaget skulle skilja sig, eller rentav avlida – vad händer med den personens del i företaget? Om du exempelvis inte har ett äktenskapsförord som reglerar företaget kommer en eventuell skilsmässa indirekt att drabba företaget, då hälften av aktierna måste delas med den tidigare äkta hälften, alternativt köpas ut.

Om någon av ägarna i företaget dör kommer dennes aktier automatiskt att övergå till arvtagarna, vilket också kan påverka den kvarvarande bolagspartnern. Det kan vara en utmaning att få ihop aktiefördelningen – vilket gör att det blir ännu viktigare att reglera dessa tillgångar i såväl kompanjonavtalet som i testamentet. Alla avtal hänger ihop, mer än du kanske tror!

Guide: Så säkrar du företagets framtid från eventuella risker  Få koll på hur interna och externa faktorer kan påverka dig Hämta guide

3. Försäkringar och framtidsfullmakter

Om du skulle råka ut för en olycka, bli dement eller drabbas av sjukdom som hindrar dig från att sköta företaget, är det klokt att även ha en så kallad framtidsfullmakt. Fullmakten tillåter en annan person i din närmaste krets att träda in i ditt ställe och tillvarata dina intressen i företaget. Ytterligare något som kan skydda båda bolagskompanjonerna är att ha rätt försäkringar. Det finns exempelvis försäkringar som gör att du kan få ut pengar för att kunna lösa ut den andre partnerns aktier, om personen i fråga skulle avlida. Att teckna försäkringar är kanske inte den första prioriteten i ett nystartat bolag – men det är viktigt för att kunna säkra upp i förlängningen eftersom du ofta satsar mycket kapital i ditt företag.

4. Var noggrann med villkoren i företagets andra avtal

I ert bolag tecknar ni ju självklart inte bara avtal med varandra, utan har många andra samarbetspartners, leverantörer och kunder som ni också behöver ha korrekta avtal med. Här finns det ofta många finstilta villkor som ni inte får missa. I avtal pratar man ofta främst om pris – men i det finstilta kan det finnas viktiga detaljer som till exempel kan beröra tidsfrister för reklamation eller friskrivning från motpartens ansvar för fel eller förseningar. Detta påverkar sannolikt inte ert samarbete i vardagen – men om någonting oförutsett inträffar, då kan villkor som inte granskats ordentligt leda till stora ekonomiska problem i företaget. Missa inte det finstilta!

Proaktiv rådgivning minskar risk för tvist

Om ni inte har avtalat om sådant som berör både er som kompanjoner, och era respektive familjer, så kan det bli onödigt dyrt eller svårt att lösa saker och ting i företaget när problemen väl har uppstått. Med tydliga ramar och regler kan ni undvika missförstånd, oenigheter, samt till och med eventuell likvidation. Med en affärsjurist kan ni få proaktiv rådgivning redan innan ett problem uppstår. Genom att tänka igenom ert samarbete och komma överens om alla delar redan från början minskar faktiskt även riskerna för en tvist. Det gör att ni slipper oroa er i onödan och istället kan fokusera på att driva företaget framåt!