×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

3 smarta sätt att själv förenkla företagets ekonomi

blogg_3_smarta_forenkla_1200x630

Att ha koll på företagets ekonomi kan minst sagt vara en utmaning! Bokföringen ska skötas löpande, årsbokslutet ska sammanställas korrekt och deklarationen ska lämnas in i tid. I det här blogginlägget ger vi dig tre tips på hur du själv kan förenkla ekonomin!

1. Investera i ett bra bokföringsprogram

För att göra bokföringen så smidig som möjligt, är det viktigt att ha ett bra (och användarvänligt!) bokföringsprogram. Du ska ha det program som passar just din verksamhet – vilka funktioner behöver finnas, och vilka kan du leva utan?. Tänk att du ska välja ett grundläggande program som täcker  behoven. Ska du fakturera kunderna? Se i så fall till att bokföringsprogrammet också har ett tillägg för fakturering – så att du slipper krångla med integrering i efterhand!

Om du har någon sorts försäljning över disk kan det underlätta med automatiserad bokföring av dagskassor. Byter du från ett bokföringsprogram till ett annat? Då är det viktigt att det nya programmet stödjer export av bokföring – och att det nya stödjer import! Gör en lista över det du behöver ta hänsyn till och se dig sedan om på marknaden efter ett program som möter behoven!

Guide: Från kvitto till bokslut  Så får du koll på företagets ekonomi under hela året Hämta guide

2. Välj det enkla regelsystemet – K1

När det kommer till bokföring finns det flera olika regelsystem som man kan använda sig av. Systemen talar om hur du går tillväga för att bokföra en transaktion – och de varierar i komplexitet beroende på vilken nivå du vill lägga din bokföring på. Om du har en enskild firma kan det räcka att du använder dig av ett system med förenklade regler, för att underlätta bokföringsprocessen. Det förenklade systemet, som även går under namnet K1, tar hänsyn till färre aspekter och går inte alltför djupt in på detaljer.

Du som har ett aktiebolag eller handelsbolag kan välja att använda dig av regelsystemen K2 eller K3. K2 kan användas av mindre aktiebolag och är, på samma sätt som K1, utformat för att förenkla bokföringen. Om du har ett större aktiebolag behöver du använda dig av K3, som är ett mer fullständigt regelsystem. Då kan det också vara en god idé att be någon hjälpa dig med bokföringen, en affärsrådgivare till exempel.

3. Våga be om hjälp när det behövs

För dig som har ett större företag – eller bara inte är en stjärna på det här med ekonomi – kan det underlätta oerhört att få lite utomstående hjälp. Det finns mycket tid (för att inte tala om pengar och energi) att tjäna på att få hjälp inom de områden som företaget saknar kompetens inom.

Om du och din personal inte har koll på bokföring, deklaration och liknande, behöver ni inte göra det själva. Tveka inte att anlita en expert som har stenkoll på området, så att ni istället kan ägna er åt företagandet i sig! Idag behöver du inte ens lämna kontoret för att få experthjälp – du kan göra det online! Vad väntar du på?